joi, 4 decembrie 2008

Harley-Davidson la varsta de 105 ani



Inceputul legendei "Harley-Davidson"

In 2009 se vor implini 105 ani, de cand acest popular brand de motociclete a inceput sa se dezvolte, plecand de la diverse modalitati de imbunatatire a bicicletelor, unul dintre cele mai populare mijloace de transport in perioada respectiva.
Era anul 1903 cand, in orasul Milwaukee, statul american Wisconsin, doi buni prieteni pasionati de tehnica, Bill Harley si Arthur Davidson au construit prima motocicleta pe care au denumit-o "Silent Frey Fellow" – “Amicul tacut”. Cei doi tineri isi aveau atelierul intr-o casuta din lemn, pe al carei perete lateral pictasera cuvintele "Harley-Davidson motor Co." Cu ajutorul fratilor lui Arthur, Walter si William, in acelasi an, au mai construit inca doua motociclete. Din acest punct incepe istoria unei legende. Productia a inceput sa se extinda si cei doi pionieri au reusit sa construiasca: 8 motociclete in 1905 si 50 in 1906.




Semanand foarte mult cu o bicicleta, singura diferenta semnificativa din punct de vedere vizual a noului model era o rama metalica ce sustinea un motor. Adevarata noutate a acestei inventii putea fi simtita in momentului in care te asezai in sa si realizai ca te puteai misca fara sa pedalezi. 


In anul 1907, fondatorii au decis sa isi listeze compania in Registrul Companiilor, sub numele de "Harley-Davidson Motor Company Incorporated". Dupa numai doi ani, tanara companie avea 35 de angajati, iar productia anuala urcase pana la 1149 de motociclete.

De ce este atat de deosebita o motocicleta Harley-Davidson ?

Din 1907, compania a inceput sa construiasca primele motoare numite V-Twin, a caror particularitate o constituie unghiul de 45 grade al cilindrilor. Cu denumiri diferite, "Flathand," "Knucklehead," "Panhead" sau "Shovelhead," puternicele motoare V-Twin, design-ul si sunetul inimitabil au devenit simbolurile motocicletelor Harley-Davidson.


Datorita succesului mare de care se bucurau motocicletele, cumparate mai ales de divizii ale politiei pentru puterea si viteza lor, inventatori de pretutindeni s-au grabit sa-si contruiasca propriul brand de biciclete motorizate. De fapt, dupa 8 ani de dominare a unui sector de piata inca neexplorat, consumatorii puteau acum alege dintre 150 de marci de motociclete.


In ciuda competitiei, istoria Harley-Davidson nu avea sa se opreasca aici. In vreme ce alti producatori s-au concentrat pe masa larga a consumatorilor, Harley-Davidson a continuat sa-si vanda motocicletele sectiilor de politie si agentiilor guvernamentale. Aceasta strategie a facut ca productia sa creasca. Din acest punct, departamentele de cercetare si dezvoltare au lucrat la maxim pentru a dezvolta capacitatea motorului si functionalitatea acestuia in general. In timpul Primului Razboi Mondial compania Harley-Davidson a oferit fortelor militare peste 20.000 de motociclete.


Dupa razboi, Compania de motociclete Harley-Davidson s-au autoproclamat lider mondial pe acest sector de piata. In 1920 avand 2000 de angajati si 28.980 de motociclete vandute, Harley-Davidson cucerise deja piata americana si pe cea mondiala, avand dealeri in 67 de tari.
Desi in 1929 marea criza economica mondiala a afectat si compania Harley-Davidson, managementul inteligent a gasit solutii si pentru acea perioada dificila. Mai intai au inceput sa construiasca generatoare industriale de curent, bazate pe motoarele de motocicleta si apoi au creat un vehicul utilitar pe trei roti numit "Servi-Car" care a ramas in productie pana in anul 1973.
Al Doilea Razboi Mondial a adus prosperitate pentru Harley-Davidson, de vreme ce comenzile pentru fortele aliate au facut ca productia sa atinga cifra de 90.000 de motociclete militare.


Razboiul s-a terminat, dar "nevoia de viteza" nu se sfarsise, si eforturile marketingului celor de la Harley-Davidson s-au concentrat pe proaspetii veterani care dezvoltasera deja o "dependenta" de motoarele H.D. 


Dupa 50 de ani de istorie, in 1953, o generatie tanara a dat un suflu nou companiei Harley-Davidson. Reputatia sa de motocicleta "rebela", in special datorita filmelor de la Hollywood, completata de o imagine usor de recunoscut, au facut sa sporeasca considerabil vanzarile. A fost de asemenea perioada in care a inceput sa se foloseasca si fibra de sticla ca material de productie al anumitor componente.
Vanzarile au continuat sa creasca in urmatoarele doua decenii si au crescut si mai mult dupa anii 1980, cand motocicletele s-au intors la stilul clasic.


In 1994, de pe linia de productie iesea motocicleta Harley-Davidson cu numarul 2 milioane. La ora actuala, Harley-Davidson ramane unul dintre cei mai mari producatori de motociclete la nivel mondial, o companie cu o istorie puternica si un viitor la fel de promitator. Harley-Davidson a devenit simbolul visului american al libertatii si aventurii. 



100 de ani in slujba legii

Politistii americani au inceput sa patruleze strazile Statelor Unite pe motocicletele Harley-Davidson in 1908, la doar cinci ani de la infiintarea companiei si la doar un an dupa realizarea primului model V-Twin destinat publicului larg. Colaborarea dintre Departamentul de Politie si Harley-Davidson este aproape la fel de veche ca insasi compania de motociclete si se dezvolta in continuare, patrulele de politie comandand si astazi motocicleta-simbol a Americii. 


Cand prima motocicleta Harley-Davidson a patrulat strazile orasului Detroit, noua achizitie a revolutionat activitatea politistilor, oferind o libertate de miscare cum nu mai experimentasera pana atunci. Datorita reputatiei companiei de a oferi motociclete pe care te poti baza aceasta colaborare s-a dezvoltat, iar motocicletele Harley-Davidson au ajuns sa faca parte din echiparea si altor departamente de politie din America.

Muzeul "Harley-Davidson"

Compania Harley-Davidson si-a deschis pe 12 iulie 2008 propriul muzeu, in orasul Milwaukee, statul american Wisconsin, printr-o investitie de 75 milioane de dolari.



Muzeul are circa 130.000 de metri patrati si va gazdui peste 400 de motociclete. Reprezentantii muzeului estimeaza ca vor avea anual peste 350.000 de vizitatori din toata lumea.
"Este simplu. Speram sa construim si sa consolidam legatura dintre clientii nostri", a declarat Stacey Schiesl, directorul muzeului.
Printre motocicletele expuse in muzeul "Harley-Davidson" se numara atat modele de colectie, cum ar fi cele care au apartinut lui Elvis Presley si lui Evel Knievel, dar si modelele noi ale companiei.




Mai jos, puteti vedea un documentar despre istoria Harley-Davidson:


(Sursa: iquads.ro, wall-street.ro, dailybusiness.ro, wikipedia.org)

Niciun comentariu: